Sunday 16 March 2014

AKU FAHAM KENAPA AKU BERTAHAN DI WAKTU ITU...BERSABARLAH...

Duhai hati..bersabarlah

harus sabar dalam menghadapi detik ini..memang pahit dan sukar
senyum bagai tiada seri...tapi kehidupan harus aku teruskan....amanah dan tanggungjawab perlu aku pikul walau dalam hatiku menjerit tak terkira...
ku rasa bagaimana aku dibuang...dilempar ke sudut dan aku tidak dipedulikan lagi....hanya catatan beginilah menjadikan aku mampu meluahkan segalanya...
aku tahu memang sukar...dan aku faham bahawa kenapa di masa itu aku terdesak mencari sebuah kasih sayang.....dan dia memberinya walaupun tidak sepenuh hati

situasi di rumah penuh dengan keserabutan...aku baru kematian mak yang kemudian segala tanggungan terletak di bahu aku...ayah yang seperti kemurungan...sering sakit dan masuk wad...aku terpaksa menerima kehadiran kak dan anak-anaknya yang tinggal sebumbung....sungguh perit...dan aku memikulnya sendirian....aku selalu menangis...kadang sampai ambil cuti sakit dan cuti rehat tanpa sebab..keluarga selalu menyalahkan aku...aku tidak tahu bergaya...aku gemuk...hilang segala keyakinan diriku....Oh Tuhannnn..hanya aku faham deritanya aku waktu itu....siapa tahu deritanya aku di waktu itu...yang sukar aku kongsikan dengan sesiapa...
tujuanku hanya satu...ada insan membawa aku pergi dari masalah itu...aku jiga tiada kewangan yang cukup seperti sekarang....aduhhh...sungguh perit...
aku selalu mendapat khidmat kaunseling...tapi akhirnya aku faham...aku yang harus kuat...
dengan abang tempat aku meneduh kasih walaupun penuh dengan penolakan...tapi aku terus kuat tanpa aku sedar aku hanya tempat mengisi masa...
sngguh aku selalu tretekan..menangis semalaman dan amat perit memikul bebanan...
meskipun aku pernah berjalan...tapi di hati sarat penuh kepayahan.......
aku sering duduk di pantai merenung nasib diri....kadang aku memandu sambil menangis...hanya temnpat itu yang menjadi saksi betapi peritnya aku...
maka sebab itu aku sanggup bertahan dengan hubungan itu....
kerana itu cara aku mengubati diri sendiri...walaupun abang sangat negatif pada aku...
hakikatnya dari dulu dari awal lagi abang memang memeberikan penolakan...tapi aku sahaja yang masih gigih dan terus berusaha...kerana mungkin aku terdesak.....dan sungguh terdesak kerana aku terbeban dengan seribu satu masalah dan tekanan.....
kini aku faham dan aku tidak menyalahkan diriku malah aku kesiankan diri sendiri...sebab itu aku menulis plot ini...supaya aku tahu diriku ini di mana....
kini aku amat sayangkan diri sendiri...dan aku tidak berdendam dengan abang...sekurangnya walaupun pahit aku sempat berteduh di bwah kasih sayang dan perhatian dia walaupun tidak sepenuh hari....walaupun aku derita pada peringkat permulaan hubungan itu lagi....
walau aku mensyaki sikap dan peribadi abang...tapi aku tetap positif...hakikatnya apa yang aku lalui kini menjadi jawapan atas segala persoalan di masa lalu...
terima kasih abang..kerana mempergunakan kasih sayang dan kesetiaan aku hanya untuk mengisi permukiman dan persinggahan kamu di sini....

No comments:

Post a Comment